Låt dig inspireras av en eko- och livsstilsblogg med råd och tips om ett hälsosammare liv. I den här bloggen kommer ni kunna ta del av vårt eko sortiment, nya produkter, föreläsningar och andra intressanta event. Välkommen att följa hälsa på! Caroline



22 februari, 2012

Gå ner i vikt!

Jag får ofta frågan hur man enkelt går ner i vikt..Jag brukar inte följa nån speciell diet utan min filosofi och mitt motto är bara att äta så naturlig,bra och vällagad mat från grunden varje dag utan tillsatser och självklart ekologiskt så gott det går!Följer jag nån diet/recept så är det mera åt GI och LCHF hållet isåfall.
 Äter man naturligt tror jag kroppen lättare tar upp all näring eftersom det inte är kemikalier och onödiga tillsatser som fastnar inne i organen och ställer till oreda...samt att kroppen lättare kan förbränna och göra sig av med allt oxå på ett naturligt och bra sätt! Tex om man vill gå ner i vikt att man helt avstår från e-ämnen,färgämnen,sötningsmedel,konserveringsmedel osv och äter mycket frukt/grönt och bra kolhydrater dvs röd/svart quinoa,bulgur,kanske fullkornsris osv..Dricka mycket vatten, undvika läsk,koffein,godis, snacks,alkohol mm.Undviker lättprodukter som lättyoughurt,lättmjölk,margarin,milda,matlagningsyoughurt...Funlight, cola light som bara ökar sötsuget istället...
Ett tydligt tecken på att detta funkade var för ca 1,5år sen då jag jobbade mycket en höst och inte hade tid alls för träning..men satsade stehårt på bra mat och att inte slarva och falla i fällan under veckorna på onödigt sötsug osv..Jag åt vanlig bra mat och varierade men alltid hemlagad, dvs riktiga köttbullar av ekologisk nötfärs,potatis och egen hemlagad sås ( ingen färdig pulversås eller buljong med glutamat..) fiskgryta och mycket grönsaker,currykyckling med ris och sallad, egen lagad gulashsoppa osv...alltid mycket sallad till och då gröna bladgrönsaker,bönor,gröna ekoärtor,rödlök,vitkål,morötter osv (tomat+gurka=vatten bara...)
så alltså ingen speciell matsedel, men det VIKTIGA här tror jag var att under tiden mellan den varma måltiden åt jag endast nån frukt, en näve naturella nötter, drack vatten, åt torkade aprikoser (osvavlade) te (Pukka eller Yogi och kanske en och annan kopp kaffe..) dinkelknäcke med makrill....Sen tillförde jag mycket eller extra Omega 3, dvs kallpressadrapsolja/linfröolja ,avocado,nötter,fetfisk(vildfångad) eftesom det viktigaste är att fett löser fett!
Ville jag äta godis så unnade jag mig en bit mörk ekochoklad! Drack jag mjölk varierade jag mellan röd ekomjölk och havremjölk, och alltid vanlig grädde i maten och bregott på den hembakta dinkelsmörgåsen (ibland även köpebröd). Kilona rasade av bara farten och alla undrade vad jag gjorde och vad jag åt? dvs det var ju inget speciellt alls..utan bara naturlig mat och inga lättprodukter och inget onödigt socker....Tillslut hade jag gått ner ca  6 kg på 4 månader och det var ju inte så svårt! Det är det jag vill att folk ska förstå som köper alla dessa produkter i affärer som dietpulver, måltidsersättningar,powerbars osv, de vill ju bara tjäna pengar....OM man nu vill köpa produkter för viktminskning ska det ju vara hälsosamma produkter som hjälper en att rensa ur kroppen, tillföra bra fettsyror,ge bra protein osv, inte nåt mixat pulver som bara innehåller tillsatser och syntetiska sötningsmedel....
nån gång ska man ju ändå börja laga mat och äta normalt igen...så varför inte prova ät från grunden och  må bra? sen skadar det ju inte med lite motion oxå! En rask promenad på 1 tim/dag är det bästa för kropp och knopp!
Nu kanske detta inte passar alla, men ibland tänker jag...varför krångla till det för sig?
Så nu får vi se, stranden eller vassen i år..?
Lisa får väl berätta nån dag hur hon har gjort för att gå ner ca 12kg...
//caroline

1 kommentar:

  1. Du är en inspiration min vän! Jag har mycket att tacka dig för att jag själv ändrat livsstil de senaste åren. Det tar ett tag men det gäller att ta det i sin egen takt och det handlar framförallt om intresse och vilja! Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu och det blir definitivt stranden i sommar tillsammans med dig! :-)

    SvaraRadera