Låt dig inspireras av en eko- och livsstilsblogg med råd och tips om ett hälsosammare liv. I den här bloggen kommer ni kunna ta del av vårt eko sortiment, nya produkter, föreläsningar och andra intressanta event. Välkommen att följa hälsa på! Caroline



24 januari, 2012

En liten enkel förklaring!

Får ofta frågan vad det är för skillnad på eko hudvård och vanlig/kemisk..ska försöka förklara på så enkelt sätt jag kan, detta var något vi fick lära oss under första skolveckan på Axelssons när jag utbildade mig till Ekologisk Hudterapeut. Sen den dagen...var det en självklarhet VILKEN kolumn nedan jag skulle välja i mitt liv för mig och mina barn...något som jag inte hade tänkt på så mycket innan....utan man kollar ju bara oftast vad som står på framsidan av en hudvårdsprodukt, eller så är man lite fast i all reklam på tv som spottar ut "anti-age" och "näringsrik kräm med antioxidanter" från känt dyrt märke..och så går man till affären och köper det osv...


VANLIG HUDVÅRD/SYNTETISK

  • Kommer från frossilt bränsle
  • Helt dött och näringsfattigt
  • Kan innehålla rester av döda djur
  • En ändlig resurs
  • Doftar och smakar inget
  • Härsknar aldrig
  • Beroendeframkallande
  • Tar över hudens funktioner
  • Ökar konsumtionen hela tiden
  • Mindre miljö och hudvänlig, ej nedbrytbar
NATURLIG HUDVÅRD/EKOLOGISK

  •  Kommer endast från växtriket 
  •  Innehåller näringsämnen och ger energi
  • Förnyelsebart
  • Doftar, har färg,har smak
  • Stimulerar och stödjer hudens funktioner
  • Minskar på sikt konsumtionen
  • Miljö och hudvänlig, lätt nedbrytbar 
      
Fortsätttning följer annan dag med lite ämnen som jag ska berätta/förklara vad de står för och vad de egentligen betyder, man förstår ju inte alltid vad som menas med alla konstiga ord på innehållsförteckningen...och dessutom bara för något är naturligt/ekologiskt behöver det inte betyda att det är 100% bra, då många företag använder de "orden" för att tjäna pengar på ekotrenden och medvetna konsumenter som vill handla bra produkter...därför är det extra viktigt att läsa innehållsförteckningen och kolla alltid efter en känd märkning på produkten som Natrue, Soleil eller BDIH.

Nu ut på härlig frisk promenad-gör susen för kropp,hälsa och hyn!
Må gott!

                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar